De eurovergunning is verplicht voor ondernemers die werken in de transportbranche. Alle bedrijvne binnen de beroepsgoederenvervoer moeten in het bezit zijn van een eurovergunning. De definitie van beroepsgoederenvervoer is het vervoeren van goederen tegen betaling, voor andere partijen. Voordat je dus een bedrijf begint in de transport, moet je in het bezit zijn van een Eurovergunning. Deze is aan te vragen bij de Nationale en Internationale Wegvervoer Organisatie, kortweg NIWO. De verplichting geldt voor voertuigen met een laadvermogen van meer dan 500 kilo. Het exacte laadvermogen van een voertuig staat vermeld op het kentekenbewijs van het voertuig. Vaak wordt er gedacht dat een eurovergunning alleen nodig is voor vrachtwagenchauffeurs. Bestelauto’s vallen echter ook in deze categorie.

Wanneer is een Eurovergunning geldig?

Bedrijven die minimaal één voertuig bezitten waar een Eurovergunning voor nodig is, komen in aanmerken voor het aanvragen van de vergunning. Zodra de vergunning is uitgegeven, krijgt het voertuig een Eurovergunningsbewijs, die altijd aanwezig dient te zijn in de auto. De Eurovergunning is geldig binnen de grenzen van de Europese Unie. Voor transport naar landen buiten de Europese Unie is een CEMT-vergunning nodig.

De toetsing voor de Eurovergunning

Sinds januari 2015 worden risicobedrijven jaarlijks getoetst op kredietwaardigheid. De bedrijven worden beoordeeld op basis van de belastingaangifte, een vermogensopstelling en de jaarrekening. Indien een bedrijf een solvabiliteitsratio heeft dat lager is dan 20%, is er sprake van een risicodragend vermogen.

Hoe ziet een Eurovergunning eruit?

De huidige Eurovergunning is sinds 2011 in omloop. Oudere vergunningen zijn niet meer geldig. De vergunning is voorzien van diverse echtheidskenmerken, zoals een zilverdruk. Als achtergrond wordt een guillochepatroon gebruikt en is voorzien van een microtekst waarin het vergunningsnummer staat. De Eurovergunning heeft een lichtblauwe kleur.